Prawdy i mity o paleniu papierosów

Palisz, choć jesteś świadomy, że to szkodzi? Chcesz rzucić palenie? Poniżej rozprawimy się z kilkoma mitami związanymi z paleniem.

Można z dnia na dzień rzucić palenie

PRAWDA. Mimo, że wiele osób sądzi, że to niemożliwe, jest wiele przykładów potwierdzających tę tezę. Aby rzucić palenie z dnia na dzień wymagana jest silna motywacja i wsparcie otoczenia.

Najlepiej zacząć od ograniczenia

FAŁSZ. Badania dowodzą, że paląc mniej papierosów człowiek jest tak samo narażony na raka płuc, jak gdyby palił więcej. Dodatkowo przy rzucaniu papierosów ważne jest przerwanie regularności, a nie zmniejszenie ilości wypalanych papierosów.

Papieros łagodzi stres

FAŁSZ. Papierosy działają zupełnie odwrotnie. Nikotyna silnie stymuluje organizm, co powoduje zwiększenie ciśnienia krwi. Wrażenie relaksu po zapaleniu papierosa jest związane z zaspokojeniem głodu nikotynowego.

Palenie zapobiega nadwadze

FAŁSZ. Samo palenie papierosów nie ma żadnego związku z nadwagą. Podczas rzucania palenia osoby często sięgają po różnego rodzaju słodkości, aby zaspokoić głód nikotynowy, co w efekcie powoduje powstanie zbędnych kilogramów.

Cygaro jest mniej szkodliwe

FAŁSZ. Choć zmniejsza się prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuc, znacznie rośnie prawdopodobieństwo raka górnych dróg oddechowych i jamy ustnej (w porównaniu do osób palących papierosy). Właśnie te części ciała mają najdłuższy kontakt z toksycznymi substancjami podczas palenia cygar.

Papierosy light są zdrowsze

FAŁSZ. Badania dowodzą, że ryzyko zachorowania na raka płuc i zawał serca nie różni się w przypadku zwykłych palaczy i osób palących tak zwane „lajty”.

Na koniec warto dodać, że fizyczne objawy odstawienia nikotyny mijają po 3 tygodniach. Jeżeli palacz przetrwa ten okres, szanse na wyrwanie się z nałogu wzrosną wielokrotnie.

Krzysztof Komacki

Author: Krzysztof Komacki

Od 6 lat przygotowuje personalizowanie diety dla swoich klientów, a także prowadzi szkolenia ze zdrowego odżywiania.

Share This Post On

Zatwierdź Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>